Hoewel velen het misschien niet zo zien, zou je je blog eigenlijk kunnen beschouwen als een bedrijf. Grote kans dat je er geld in hebt geïnvesteerd, maar nog belangrijker is dat je een product/dienst levert. Dagelijks, wekelijks of maandelijks lever je content waarmee je mensen vermaakt. Je houdt je dus met jouw bedrijfje en eigenlijk kan een bedrijf niet zonder doelstellingen. En jij dus niet zonder blogdoelen!
Een strategisch plan
Bij het hebben van een bedrijf komt vaak veel kijken. Financiële keuzes maken, een strategisch pad uitleggen, met concurrenten dealen of juist samenwerkingen aangaan. Dit geldt ook voor een blog. Wel of niet een theme kopen, je blog hosten, met bedrijfen samenwerken en proberen beter en origineler dan andere blogs te zijn.
De enige die nog mist uit het rijtje is het strategische plan. Dit is misschien ook wel het lastigste van allemaal. Bedrijven kunnen kapot gaan zonder een goed strategisch plan en vele bedrijven zijn failliet gegaan, doordat ze te lang bleven hangen in hun eigen strategie en niet meegingen met de markt. Met als gevolg dat ze in een flux status kwamen, wat meestal eindigt in de ‘dood’ van een bedrijf.
Allemaal leuk en aardig, maar hoe zet je dan een goed strategisch plan op? Eigenlijk zou de strategie samengevat moeten kunnen worden in een zogenaamde strategy statement. Deze moet drie hoofdonderwerpen bevatten: (1) fundamentele doelen die een organisatie zoekt, (2) scope of domein van de organisatie activiteiten en (3) de typische voordelen of mogelijkheden die er zijn om al deze waar te maken. Punt 1 leidt typisch tot de missie, visie en doelstellingen.
Doelstellingen
Vandaag gaan we ons dus bezig houden met punt 1, de fundamentele doelen die een organisatie zoekt. De doelstellingen van een bedrijf zijn precieze en kwantificeerbare statements van de doelen over een langere periode. Een bedrijf vraagt zich dus eigenlijk af wat ze in de komende periode bereikt willen hebben. In het geval van een blog zou je als doel kunnen stellen dat je een bepaald aantal bezoekers bereikt wilt hebben.
SMART
Om tot goede blogdoelen te komen kan het handig zijn om ze SMART te formuleren. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Zeggen dat je duizend bezoekers wilt halen klinkt misschien leuk, maar als je er goed over nadenkt is dit niet echt een goed doel. Ten eerste is het al onduidelijk wat je met bezoekers bedoelt. Iemand die dagelijks jouw site bezoekt, telt die altijd als één bezoeker, of telt hij/zij iedere dag als een nieuwe bezoeker? Ook heb je nu niets over de tijd gezegd. Een jaar, maand of misschien zelfs een dag maakt een groot verschil en kan je doel dus een stuk moeilijker of juist makkelijker maken!
Wat wel goed aan dit doel was, is dat hij specifiek is. Duizend is een specifiek getal en een duidelijk doel dat goed te meten is (met bijvoorbeeld Google Analytics).
Overigens hoeven niet al je doelen SMART geformuleerd te zijn. Vaak is dit wel handig (zeker als het om ‘zichtbare’ resultaten gaat), maar je kan ook naar kwalitatieve stellingen kijken. Zo zou je ook als doel kunnen stellen dat je mensen wilt inspireren. Dit is lastig meetbaar en ook niet echt specifiek, maar dat maakt het niet gelijk een slecht doel.
Het belangrijkste is dat je jouw doelen wel Realistisch houdt. Verwachten dat je binnen één dag van nul naar duizenden bezoekers gaat is natuurlijk niet realistisch. Net zoals dat het niet realistisch is om te verwachten dat je binnen een week tijd gelijk een trouwe ‘fanbase’ hebt opgebouwd. Hou je blogdoelen dus realistisch, zodat je er echt naar toe kan werken en niet gelijk baalt dat het niet lukt. Overigens is het daarbij wel weer van belang dat een doel niet te makkelijk wordt, zodat je jezelf wel kan blijven uitdagen.