Selecteer een pagina

Met een daling van 6% verloor Facebook in totaal 640.000 gebruikers, terwijl Instagram met een groei van 20% naar 4,9 miljoen gebruikers steeg. Ja ze zijn er weer: de social media cijfers van 2019 uit het Nationale Social Media Onderzoek! Ook dit jaar gebeurde er weer een hoop in het social media landschap en dat kan invloed hebben op jouw social media strategie. Daarom een uitzet van de cijfers en de gevolgen daarvan voor jouw organisatie!

Dagelijkse gebruikers van de top 5

Facebook de grote verliezer

Zoals gezegd verloor Facebook ruim een half miljoen gebruikers. Daarnaast daalde het aantal dagelijkse gebruikers weer met 10%, wat neerkomt op 740.000 gebruikers. Daarmee zit Facebook nu op 10,1 miljoen gebruikers en 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers.

Facebook heeft dus een zwaar jaar achter de rug, maar dat viel ook wel te verwachten na alle negatieve publicaties. Wat betreft de leeftijdsgroepen zijn ze vooral gedaald onder de 15 tot 19-jarigen. Waar in 2016 nog 67% het platform dagelijks gebruikte, zijn dat er nu nog maar 30%. Daarnaast blijkt dat ook de groep daarboven (20-39 jaar) de social media site steeds minder dagelijks gebruikt. Over de andere leeftijdscategorieën is een lichte daling te zien.

Totale gebruik van de social media platformen

Instagram wint veel

Instagram is overduidelijk de grote winnaar van dit jaar. Met een stijging 20% in gebruikers en 26% in dagelijkse gebruikers hebben ze een mooi jaar achter de rug. Ze zitten nu op 4,9 miljoen gebruikers en 2,7 miljoen dagelijkse gebruikers. De stijging van Instagram vindt men vooral terug in de groep tot 39 jaar. 58% van de jongeren (15-19 jaar) en 35% van de 20-39 jarigen gebruikt Instagram dagelijks. Daarmee heeft Instagram de 2e plek wat betreft dagelijks gebruik onder jongeren – alleen WhatsApp scoort beter. In de leeftijdscategorieën daarboven scoort Instagram een stuk minder: ze komen niet verder dan 10% dagelijks gebruik.

Dagelijks gebruik van de social media platformen

Hoe zit het met de rest?

Naast Facebook, hebben Snapchat en Twitter ook verliezen gedraaid. Zo verloor Twitter 280.000 gebruikers en Snapchat 75.000. Ook zakten ze iets in hun dagelijkse gebruikers, respectievelijk 106.000 en 25.000. Met die aantallen staan ze nog wel net boven het aantal dagelijkse gebruikers op Pinterest, ondanks dat deze met 25% steeg. Pinterest zit nu op 734.000 dagelijkse gebruikers en 3,5 miljoen gebruikers. Opvallend dus dat er maar een klein gedeelte dagelijks terugkeert.

Ook voor LinkedIn geldt dat er maar een klein gedeelte van de gebruikers dagelijks terugkeert. Van de 4,6 miljoen gebruikers zijn er 611.000 dagelijks te vinden. Niet veel, maar dat is wel een stijging van 19% ten opzichte van vorig jaar. LinkedIn is dan ook steeds meer bezig met de verandering van een online cv naar een daadwerkelijk social media platform.

Binnen Nederland is ook YouTube een grote speler met 8,7 miljoen gebruikers – na Facebook de grootste. Maar met 2,4 miljoen dagelijkse gebruikers scoren ze wel net iets minder dan Instagram. Instagram is dus beter dan YouTube in het aantrekken en behouden van hun gebruikers.

Wat betekent dit voor organisaties?

Allemaal leuk die cijfers, maar wat kan je ermee als organisatie? Hieronder geef ik je drie adviezen voor je social media strategie. Maar voordat je begint, raad ik je aan eerst een goed beeld te creëren van je doelgroep. Welke leeftijd, wat doen ze, wat vinden ze leuk? Dat helpt je bij het maken van goede keuzes binnen je strategie.

Platformen om in te investeren

De platformen waar je het beste in kan investeren? Naar mijn mening zijn dat Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn. De reden dat YouTube niet in dit rijtje staat, is omdat YouTube een lastig platform is waarop het voor gebruikers niet altijd makkelijk is om nieuwe accounts te vinden. YouTube kan dan ook wel perfect dienen als ondersteuning voor je andere kanalen, want video werkt wel ontzettend goed. Maar als losstaand platform is het lastig om erin te groeien.

Van de vier platformen kan je het beste twee kiezen om je op te focussen. Begin je net met je social media strategie? Hou het dan bij één platform en besteed daar al je aandacht aan. Probeer dit platform verstandig te kiezen: bij het ene bedrijf is het heel makkelijk om dagelijks mooie foto’s te maken, terwijl bij het andere bedrijf tekst veel beter past. Kies dus iets wat makkelijk past binnen je werkzaamheden, maar waar ook jouw doelgroep zich bevindt.

Investeer in groeiende platformen

Wanneer je kijkt naar het gebruik in de leeftijdscategorie 20 tot 39 jaar, dan lijkt Facebook op eerste oog de beste keuze. Daar zitten immers meer dagelijkse gebruikers dan op bijvoorbeeld Instagram. Maar op een groot platform zoals Facebook is het moeilijk om jouw doelgroep te bereiken: er zijn immers al heel veel bedrijven die hetzelfde proberen te doen. Op een groeiend platform is het vaak makkelijker om een naam op te bouwen. Het is daarom verstandig om nu in platformen zoals Instagram of Pinterest te investeren. Tegen de tijd dat alle massa daar zit, heb jij dan al een naam opgebouwd.

Staar je niet blind op cijfers

Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Natuurlijk kan je de cijfers gebruiken als een onderbouwing van je keuze, maar vergeet ook niet om meerdere factoren mee te laten spelen. Bijvoorbeeld: een meubelwinkel zou er best goed aan kunnen doen om veel tijd in Pinterest te steken. Dat is namelijk de plek waar veel mensen naartoe gaan om moodboards te maken en inspiratie op te doen. Er zitten dan misschien in vergelijking wel niet heel veel mensen, maar er zit wel de ideale doelgroep die in een goede fase zit van de customer journey. En daar heb je uiteindelijk meer aan!

Ga dus opzoek naar waar jouw ideale doelgroep zich bevindt en focus daarop. Vergeet daarnaast ook niet dat het soms ook een kwestie van proberen is: de een heeft heel veel succes op LinkedIn en de ander juist niet. Experimenteer, leer en gebruik dat weer in je verdere strategie.