Vandaag is het de dag van de taal, kunsten en cultuur. Mooi moment om eens na te denk over hoe jij taal inzet. En dan vooral dus op Instagram! Want hoewel Instagram draait om foto’s en video’s, is ook taal een heel belangrijk onderdeel. Hoe zorg je ervoor dat de caption effectief is?
125 karakters
Op Instagram wordt je caption afgekapt wanneer het over de ongeveer 125 karakters is en verschijnt er ‘lees meer’. Nou betekent dat niet dat je niet meer dan 125 karakters mag gebruiken, maar wél dat het handig is de aandacht te trekken in die 125 karakters! Plaats bijvoorbeeld de belangrijkste info eerst of begin met een prikkelende zin. Dat doet de Albert Heijn bijvoorbeeld slim in de post hieronder met het grapje ’terugblikken’!
#Hashtag
Hashtags zijn natuurlijk ideaal om je post onder te categoriseren en zo meer mensen te bereiken. Het gebruik van de juiste hashtags is dan ook belangrijk! Maar wist je dat je hashtags nog op een andere slimme manier in kan zetten? Ze kleuren namelijk ook blauw en vallen daardoor extra op binnen een tekst. Slim dus als je een hashtag in die eerste 125 karakters zet, zodat je tekst extra opvalt. Net zoals de Efteling hieronder doet met #WinterEfteling.
Emowie?
Hashtags helpen om je caption op te laten vallen, maar emoji’s kunnen daar ook bij helpen! Kijk maar naar wat de Albert Heijn en de Efteling hierboven doen. Beiden gebruiken ze emoji’s die aansluiten bij hun tekst. Belangrijk is dus ook wel dat je emoji’s gebruikt die je tekst versterken of je boodschap duidelijker maken. Zo kan een emoji helpen om duidelijk te maken dat je een grapje maakt, maar kan je ook precies datgene uitbeelden wat je in de tekst zegt.
De call to action
Nu je de aandacht hebt is het ook tijd om daar wat mee te doen. Handig is het om gebruikers op te roepen iets te doen. Op Instagram is het bijvoorbeeld slim om mensen te vragen te reageren, zodat je post het door de interactie weer beter gaat doen. Doe dat door een slimme vraag te stellen, zoals bijvoorbeeld KLM doet: “What’s your next destination?” Dat is een vraag die mensen graag willen beantwoorden – wie wil er nou niet zijn vakantiebestemming delen? De kans dat je dan dus reacties krijgt is groter!
En voor de rest…? Voor de rest maakt het eigenlijk niet zo uit wat je doet, zolang je caption maar past bij jouw brand. Zo kan je prima een hele paragraaf typen, mits jouw doelgroep maar het soort doelgroep is dat hier de tijd voor neemt. En daar kom je alleen maar achter door het te testen. Dus experimenteer met je caption en leer wat voor jou werkt!