Selecteer een pagina

Het klinkt waarschijnlijk als een droom: geld verdienen met jouw kiekjes. Toch kan het sinds kort. De nieuwe app Cirkle betaalt gebruikers voor het delen van Instagram foto’s. Ook als je weinig volgers hebt.

Foto door Maddi Bazzocco op Unsplash

We zijn ondertussen natuurlijk allemaal wel bekend met influencer marketing. Daarbij wordt de beheerder van een populair social media account (vaak Instagram) betaald om over een product of dienst te praten. Dat werkt omdat volgers een connectie voelen met de influencer en daardoor eerder geneigd zijn om op zijn of haar aanraden iets te kopen.

Met de nieuwe app Cirkle wordt dit dus ook mogelijk voor gebruikers met een laag aantal volgers. Gebruikers plaatsten een foto van bijvoorbeeld een winkel en krijgen betaald per like.

Betere geloofwaardigheid

Niet alleen kunnen gebruikers hiervan profiteren, maar vooral voor organisaties is dit een mooi concept binnen de marketingwereld. Zoals Cirkle ook aangeeft: het krijgen van volgers en likes gaat langzaam en zelf content maken is duur. Fijn dus als je andere gebruikers kan inzetten om content voor jouw bedrijf te maken. Die user generated content kan vervolgens ook nog eens leiden tot meer engagement.

Het andere grote voordeel is dat mensen hun sterke banden eerder vertrouwen. Sterke banden zijn mensen die dichtbij hen staan, zoals vrienden en familie. Wanneer zij iets positiefs posten over een product of dienst, geloven mensen dat eerder. Deze posts zullen dus nog geloofwaardiger overkomen dan influencer marketing.

De keerzijde

Is deze ontwikkeling dan alleen maar positief? Zeker niet. Steeds meer zien we al op social media dat mensen opzoek zijn naar ‘echte’ content. Als influencers reclame maken, zonder dit aan te geven met #spon, ontvangen ze vaak veel negatieve comments. Gebruikers prikken steeds meer door de sluikreclame heen.

Hetzelfde kan straks gaan gebeuren bij echte klanten. Wanneer gebruikers weten dat anderen betaald worden voor hun posts, gaat de geloofwaardigheid achteruit. Want hoe weet je of iemand echt zo positief is, of alleen maar geld wilt verdienen? Als ik van mijn vrienden weet dat ze betaald worden, geloof ik ze toch minder snel.

Meer klantenbinding

Volgers de makers van de app gaat Cirkle zorgen voor meer klantenbinding. Het geld dat ze verdienen kunnen ze namelijk besteden bij het bedrijf. De gebruiker blijft dus terugkomen. De makers zien het dan ook als een loyaliteitsprogramma.

Of het daadwerkelijk ook leidt tot echte klantenbinding, valt nog te bezien. Want zijn de klanten wel écht enthousiast over het bedrijf? Of alleen over de verdiende gratis lunch? Ik denk dan ook niet dat deze tool geschikt is om loyaliteit te winnen. Wel is deze tool perfect voor het bereiken van een grote groep nieuwe mensen en ondertussen ook nog eens user generated content te verzamelen.

De nieuwe manier van reclame maken

Volgens de makers van de app wordt dit de nieuwe manier van reclame maken. Zou dit het einde zijn van influencer marketing? We zullen het de komende tijd moeten afwachten! Ik verwacht in ieder geval dat dankzij Cirkle er een nieuwe trend in de marketingwereld gaat ontstaan.