Stop er mee. Ja echt. Misschien verwacht je deze uitspraak niet van een content creator. Maar zo vaak zie ik bedrijven zakelijk bloggen, zonder resultaat. En eerlijk, vaak snap ik ook wel waarom. Stop er dus mee, leg die pen neer en ga maar weer focussen op waar je wel goed in bent.

Oké oké, misschien moet ik hier even uitleg geven. Want volgens het halve internet is zakelijk bloggen hét ding. “De kracht van zakelijk bloggen”, “10 goede redenen om een zakelijke blog te beginnen”, “Geld verdienen met zakelijk bloggen”, het internet staat vol met dit soort claims.

An sich niet gek. Het is zeker waar dat bloggen supereffectief kan zijn. Mits het een onderdeel is van jouw contentstrategie dan. Zonder strategie beginnen is alsof je je auto instapt zonder route, maar wel verwacht bij je bestemming aan te komen. Onderweg kom je misschien de mooiste dingen tegen, maar je bestemming vinden is zonder dom geluk onmogelijk.

Zonder strategie beginnen is alsof je je auto instapt zonder route, maar wel verwacht bij je bestemming aan te komen.

Waar dat zakelijk bloggen dan fout gaat, is samen te vatten in een paar punten.

Je investeert te weinig

Het schrijven van een stukje tekst dat duidelijk is en goed gelezen wordt, is niet zo simpel als het lijkt. Niet voor niets is het een vak apart. Toch lijken veel bedrijven nog te geloven dat ze iedereen wel even kunnen laten tikken. Maar dan wel nog even naast alle werkzaamheden.

Wanneer men binnen het bedrijf niet ervan overtuigd is dat je veel tijd en moeite moet investeren in de teksten, zal zakelijk bloggen gegarandeerd mislukken.

Je houdt niet vol

Bloggen en content marketing is niet iets waarbij je na 1 dag resultaten ziet. Het is gericht op lange termijnresultaten. Langzaam bouw je meer bezoekers op, die steeds verder in het koopproces komen. Met jouw content help je ze daarmee.

Een keer een blog plaatsen is dan ook niet voldoende. Bloggen is iets wat je over een langere periode en met regelmaat moet doen. Voor zakelijk bloggen moet je dus volhouden en niet binnen een maand al opgeven.

Je bezoekersaantallen zijn nog lager dan de zeespiegel

Superleuk dat bloggen, maar het doel is natuurlijk dat het wel wat oplevert. Soms blog je iedere week braaf, spendeer je tijd en moeite aan de teksten, maar kan je toch net zo goed iets in de woestijn staan roepen. Erg demotiverend natuurlijk.

Vaak ligt dit aan een gebrek van kennis over de doelgroep. Of het überhaupt ontbreken van een doelgroep. Zeker in de technische wereld komt dit veel voor: de teksten zijn enorm technisch, maar de doelgroep heeft nul verstand van ICT. Resulterend in een wegblijvende doelgroep.

Is zakelijk bloggen dan helemaal niks?

Op basis van deze punten zou je zeggen dat zakelijk bloggen niks is. Welk bedrijf heeft zin in deze ellende? Gelukkig is er ook een keerzijde: wanneer goed uitgevoerd, kan zakelijk bloggen enorm waardevol zijn!

Om zakelijk bloggen wel te laten slagen zijn er 3 dingen waar je je bewust van moet zijn:

  1. Zakelijk bloggen is niet een losstaand iets. Laat het onderdeel zijn van een goed uitgedacht content marketingplan.
  2. Zakelijk bloggen kost veel tijd. Wil je die tijd niet investeren? Blog dan niet. Zonder een goede uitvoering levert het alleen maar ergernissen op.
  3. Niet iedereen is een schrijver. Dat is niet erg, zolang je mensen niet dwingt tot schrijven terwijl ze het eigenlijk niet kunnen. Zoek andere mensen die het wel kunnen, eventueel buiten je bedrijf.